torsdag 11 april 2013

Min första dag på EU:s Regionkommitt'e

Ja då var man på plats i EU:s Regionkommitt'e. Av en händelse just på det hundrade sammanträdet. En dag i EU:s värld börjar ofta med ett morgonflyg till Bryssel. Det betyder att jag gick upp 04.45 för att sedan ta mig till Landvetter och fakirflyget (som det kallas) som går 06.50. Sedan landade jag in till mitt hotell vid halv tiotiden. Där blev jag mött av en av SKL:s proffsiga handläggare som gav mig en kortare introduktion och hjälpte mig att få mitt inpasseringskort. Sedan har dagen rullat på med det ena mötet efter det andra. Först träff med ALDE-gruppen ( den liberala gruppen) och genomgång av agendan för dagarna och andra aktuella frågor. Sedan snabbt vidare med möte med den svenska delegationen inklusive en bricklunch under mötet. Klockan 15 intog jag min plats och med en viss försening startade Regionkommittens plenum med en inledning av Europaparlamentets talman Martin Schulz. Vi har nu voterat oss igenom förslaget på "Fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt". Kan konstatera att förutsättningarna och villkoren ser väldigt olika ut för människor som lever på samhällets bakgård. I första hand handlar det om mat " livsmedelsbistånd " att dela ut mat och ta tillvara vårt jordbruksöverskott  till de fattigaste. Så nu har jag röstat både med hjärta och hjärna med handuppräckning och voteringsmaskin. Vi fortsätter med ytterligare 9 förslag som skall antas allt ifrån frågor om rör ungas möjlighet till jobb, utbildning och IT-säkerhet. Dagens sittning slutar runt nio kväll. Då kommer jag att vara lagom mör men har lärt mig mycket, insupit nya kunskaper och det känns jätteutmanande och roligt. Lovar dock att jag ska ta med mig mina egna hörlurar till nästa gång, annars kommer jag att få spader på ljudvolymen. Men tolkarna gör ett imponerande jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar