fredag 15 november 2013

Fp lämnar kravet på skilda valdagar för en gemensam valdag

Då var det dags för demokratifrågorna på landsmötet. Beslut togs om färre riksdagsledamöter men större valkretsar. Hela landet ska kunna känna sig representerade och då behövs inte lika många utjämningsmandat.

Jag vann också både debatt och frågan om gemensam valdag för kommun, landting/region och riksdagsval. En jämn omröstning 80-83 där ett gammalt och välkänt krav om skilda valdagar förlorade. Jag har alltid tyckt att detta krav har varit rätt och med skälen att få fokus på andra frågor än rikspolitiken. Men jag har ändrat mig och skälen är följande: Alltfler väljer ser redan idag skillnaden genom att välja olika i dessa tre val. Men mitt huvudbudskap är risken för ett demokratiskt underskott och legitimitet. Vi behöver snarare arbete för att öka röstdeltandet i alla våra val både på den gemensamma valdagen och EP-valet. 42-45% röstar i EP-valet. 45 % röstade i omvalet västra götaland. (Kyrkovalet ska vi ganske inte ens nämna i detta sammanhang). Vi har en situation där vi ett mycket lågt valdeltagande och vi ser just nu att trenden är tydlig att vår yngre generation har ett lägre röstdeltagande. Enligt en ny undersökning visar också att 10% av ungdomarna kan tänka sig att sälja sin röst. 

Vi står inför helt nya utmatningar där vi som poltiker och samhällsdebattörer måste ta debaten om hur demokratin kan utvecklas. Då är det viktigt med en gemensam valdag så att vi med enade krafter kan arbeta för ett högt valdeltagande.

Slutligen så sa landsmötet nej till kravet på republik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar