måndag 22 mars 2010

Dags att ge unga fria busskort

En liberal politik för kollektivtrafik utgår från kollektivtrafikens möjligheter att öka rörligheten, förbättra miljön och öka trafiksäkerheten. Detta gäller inte minst för våra barn och ungdomar.

Vi vill att våra unga tidigt skall lära sig att åka kollektivt. Folkpartiets prioriterar denna fråga för att under mandatperioden kunna ge ungdomar fr o m årskurs 6 till och med 19 års ålder möjlighet att fritt utnyttja kollekivtrafiken.

Folkpartiet vill därför införa fria busskort för våra barn och ungdomar i Kungsbacka. Vi tycker att det är dags att både förbättra och förenkla för våra ungdomar att resa kollektivt.

Idag har vi ett orättvisst och krångligt system. Nuvarande system premierar de elever som väljer andra gymnasier än Kungsbackas. De gymnasieelever som väljer skola i Göteborg eller i regionen för ett regionbusskort (ett s k Göteborg plus plus kort). De elever som väljer Elof Lindälvs, Aranäs eller Ljud och Bildskolan får ett lokalt busskort inom Kungsbacka om de inte bor inom tätorten, för då får de inget busskort alls. Det innebär också att skolan vid varje tillfälle, vid studiebesök eller praktik utanför skolan, måste administrera och ersätta för ett antal resor.

Vi vill att fler skall åka kollektivt. Det skall vara naturligt för morgondagens vuxengeneration att åka kollektivt. Vi ser en långsiktig vinst för miljön när fler åker kollektivt. Vi vill att ungdomar på ett enkelt sätt skaffar sig nya resvanor. Vad är då bästa sättet att lära dem detta? Jo bland annat genom att alla våra gymnasieelever får tillgång till ett regionalt busskort. Det innebär också att de på ett helt annat sätt kan utnyttja en större del av regionens utbud av praktikplatser, kulturutbud och idrottsanläggningar.

För våra grundskoleelever vill vi införa ett busskort fr o m årskurs 6 inom kommunen. Ungdomarna har länge påtalat att många har långa gång- och cykelvägar till skolan. Vi tycker det är bra att våra barn både cyklar och går men under vissa perioder när det både är kallt och mörkt är det en fördel och en trygghet att kunna ta bussen. Även för grundskoleeleverna har vi ett sonsystem med olika avstånd för vem som skall kunna få busskort. Det uppstår alltid en diskussion vid terminsstarten om varför några får och andra inte får busskort. Ibland kan det skilja mellan grannbarnen om man får busskort eller inte. Men barnen går ju inte bara i skolan utan har ett antal fritidsaktiviteter som det ibland är omöjligt att ta sig till med cykel. Vi vill gärna att barnen deltar i ett antal aktiviteter och det är ofta avgifter på dessa aktiviteter. För en del är det för dyrt att delta på grund av kostnad för busskort, en del barn och ungdomar tvingas därför välja aktiviteter som ligger i närområdet och får därmed mindre valfrihet. Dessutom skulle det kanske minska föräldrarnas bilskjutsande av barn. För de mindre barnen som idag har busskort eller åker med skolbussarna skall denna funktion kvarstå.

I grannkommunen Göteborg är denna modell redan verklighet, just av enkelhet och rättviseskäl. Det löser också ett annat stort problem för de ungdomar som har föräldrar som separerat och bor på olika ställen och därför alltid vissa veckor åker kollektivt från annat geografiskt ställe för att kunna ta sig till skolan.

Det är också en återkommande fråga från ungdomarna att införa fria bussresor. Vi har nu haft "Barbro betalar" under ett antal år och detta är en av frågorna som alltid återkommer. Det är dags att vi lyssnar till vad ungdomarna ser som en av sina viktigaste frågor.

Blir det dyrt? Har vi råd? Det är inte gratis, ca 20 miljoner kostar korten, men det finns plussidor som uppstår på andra ställen i den kommunala ekonomin. Den långsiktiga vinsten är att våra barn lär sig att åka kollektivt. Detta har effekter på vår traikmiljö på sikt. När det gäller gymnasieeleverna kommer det att kosta en del (dyrare med regionkort) men å andra sidan, kan vi få fler elever att välja Kungsbackas gymanaieskolor så är det en lönsam affär. För grundskolan innebär det också en utgift. Men det vi lägger på administration att hantera busskort och hanteringen av kuponger vid studiebesök minskar utgiften radikalt.

De flesta elever går i skolor inom kommungränsen. När det gäller gymnasieeleverna är det idag 27% som väljer skolor inom Göteborgsregionen. En relativt liten elevskara har valt att gå på gymnasiet i andra Hallandska kommuner. Folkpartiet vill därför påtala att det är dags att Västtrafik och Hallandstrafikens taxor snarast samordnas. Folkpartiet arbetar för att ersätta det gamla zonsystemet. Betalning efter reslängd är ett rättvisekrav och mycket mer logiskt, likaså att taxesystemet skall vara enkelt att förstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar