Det finns få frågor som har diskuterats så mycket som trängselavgiften i Göteborg. Efter att ha lyssnat på debatten igår i Göteborgs Kommunfullmäktige så kom då beskedet efter omröstningen att det blir en folkomröstning. Förmodligen kommer den att ske i samband med valet till EU i maj nästa år. Vi har varit 13 kommuner, och Västra Götaland och Hallands län som har skrivit på ett avtal med staten om medfinansiering av det Västsvenska paketet. Det gjordes redan 2009. Däremellan har det varit allmänna val. Det finns en stor uppslutning om att Västsverige måste utvecklas, för att skapa en bra tillväxt och få fler att investera i vårt område. Då behöver vi bättre vägar, kollektivtrafik och infrastruktursatsningar. Vi vill att fler människor ska komma hit och bosätta sig och fler ska på ett enkelt sätt kunna pendla i vår storregion. Nu gäller det att Göteborg tar sitt ansvar för dessa satsningar. Min förhoppning och tro är att Göteborgarna vill ha en positiv utveckling och därför kommer att rösta JA i en folkomröstning. Röstar Göteborgarna däremot Nej så kan man först fråga sig vad betyder ett nej? Är det ett nej till trängselavgifterna? Eller är det ett nej till infrastrukturinvesteringarna? Eller är det ett nej till hur vissa betalstationer står? Vill Göteborgarna att staden och regionen ska växa så får de betala Göteborgs andel antingen via att sälja en del av sina verksamheter eller höja skatten. Vi andra som överhuvudtaget inte har blivit tillfrågade om en omröstning står fast vid att vi behöver infrastruktursatsningen.
För Kungsbackas del betyder det oerhört mycket med det västsvenska paketet. Det innebär dels att de som måsta ta bilen kommer fram fortare idag än igår. Det innebär också en möjlighet att få tillstånd en tåg-pendel mellan Varberg till Göteborg med 7 minuters trafik. Vi ser fram emot att det går smidigt att resa med tåg och kollektivtrafik men det är också viktigt att de som måste ta bilen eller transportera varor kommer fram inom rimlig tid.
Fast det var ju uppenbarligen bra många fler än göteborgare som skrev på namninsamlingarna, så frågas medborgarna i kranskommunerna vill säkerligen en stor andel även där ha en del att säga till om med trängselskatterna.
SvaraRaderaMed en sådan nytta kunde man ju tänka sig att även kranskommunerna skulle vilja bidraga med en viss solidaritet. Speciellt om hela kalaset blir 4 miljarder billigare om medborgare slipper betala för driften av kameror.